در گفتگو با علم و فناوری مطرح شد:

حرکت دانشگاهی به سمت شغل محوری

۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۶ کد : ۵۸۷۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۸

مراکز آموزش علمی کاربردی نیز با به کارگیری علوم کاربردی و ارائه علوم لازم و هدایت توانمندی افراد توانسته اند در استان فارس در حوزه اشتغال زایی نقش مطلوبی داشته باشند و با اولویت دهی به شغل محوری در حوزه کار آفرینی موفق عمل کنند.

 دکتراحمد رجبی، رئیس اداره حمایت از فعالیت های پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز می گوید: دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه نسل سوم به شمار می رود و مهم ترین ویژگی دانشگاه های نسل سومی، شغل محوری آنها است.

وی می افراید: در دانشگاه های نسل اول و دوم، نیروی انسانی تربیت می شد که سپس خود را با شرایط تطبیق می دادند و در قالب شغل تعریف شده قرار می گرفتند که اغلب تحصیلات افراد در شغل کارایی نداشت.

رجبی اضافه می کند: دانشگاه جامع علمی کاربردی اول شغل را تجزیه و تحلیل می کند و به عنوان مثال در شغلی مانند عطاری بررسی می کند که به چه مهارت هایی نیاز دارد و مهارت گیاهشناسی به عنوان نیاز این شغل به دانشجو عرضه  می شود.

وی تاکید می کند: پس از استخراج تخصص های مورد نیاز شغل، تخصص ها در قالب یک رشته قرار می گیرد و رشته تعریف می شود و فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی به نوعی کارآفرین هستند که دارای معلومات شغل بوده و زودتر به بازار کار وارد می شوند.

رجبی ادامه می دهد: شغل در کشورهای پیشرفته به شکل سنتی منتقل نمی شود زیرا یادگیری شغل به صورت سنتی نمی تواند نوآوری در شغل ایجاد کند اما مهارت آموزی حرفه ای با نوآوری همراه است.

وی با اشاره به استفاده از این روش اشتغال زایی در شرکت پورش می گوید: این روش ۳۰ سال است در این برند معروف دنبال می شود و در دانشگاه علمی کاربردی نیز تخصص گرایی در اولویت قرار دارد.

رجبی می افزاید: حدود 760 تا 800 رشته شغلی در دانشگاه  جامع علمی کاربردی فارس وجود دارد که در کمتر دانشگاهی در ایران شاهد چنین تعدد و تنوعی هستیم و معتقدیم که با شغل باید برخورد حرفه ای شود و افراد دارای تخصص و مهارت کافی باشند.

وی اضافه می کند: به عنوان مثال در رشته مبل سازی که 7 تا 10 هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه در کشور داریم، و هیچ دانشگاهی در این حرفه رشته دانشگاهی تعریف نکرده، دانشگاه  جامع علمی کاربردی فارس به صورت عملی و علمی این تخصص را در یک مرکز دانشگاهی ارائه می کند و بدین ترتیب یک فرد، کارآفرین می شود و خدمات خود را به طور استاندار ارائه می کند که تحول بزرگی در کشور است.

رئیس اداره حمایت از فعالیت های پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان فارس با اشاره به تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی در استان فارس می گوید: 21 مرکز در استان داریم که بخش عمده آنها مربوط به صنعت و کارخانجات است و معتقدیم دانشگاه باید نیاز صنعت را به صورت واقعی برآورده کند و مسئولان استان نیز به ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید ویژه دارند.

وی ادامه می دهد: به برخی صنایع بزرگ فارس، مجوز مرکز آموزش علمی کاربردی داده ایم که توسط نیروهای خودشان با نظارت دانشگاه  جامع علمی کاربردی به تربیت نیرو بپردازند و مرکز کارآفرینی و نوآوری به نام «کارنو» ایجاد کرده ایم که دانشجویانی که در زمان مهارت دیدن، ایده قابل عملی شدن دارند آنها را ارائه می کنند که پس از ارزیابی ایده ها اگر عملیاتی باشند به عنوان هسته نوآوری در کارنو پذیرفته خواهند شد.

رجبی تاکید می کند: مرکز شتاب دهنده نیز 6 ماه برای عملیاتی شدن ایده ها فرصت می دهد و اگر پیشرفت در ایده ها حاصل شود، ادامه خدمات تا تبدیل به محصول ادامه خواهد یافت و اگر فردی ایده داشته باشد، حمایت های مختلفی از آن می شود و ابتدا نمونه محصول ساخته می شود تا سپس سرمایه گذار برای آن سرمایه گذاری کند.

وی تصریح می کند: فرد ایده محور را نباید با ارائه تسهیلات بانکی بدهکار کنیم بلکه باید ایده را مورد حمایت علمی قرار دهیم و محیط کسب و کار و مشاوران مختلف برای عملی شدن ایده ها را تامین کنیم و اگر به مرحله عملیاتی شدن رسید، دست ایده پرداز را در دست سرمایه گذار می گذاریم که کمترین هزینه را برای فرد، دولت و جامعه در پی دارد.

 دکتررجبی با اشاره به گذشت یک سال از فعالیت کارنو عنوان می کند: تاکنون 7 ایده وارد شده اند که 2 ایده بازار یابی عصبی و تولید انبردست دندانپزشکی به محصول نهایی رسیده اند و بر روی 5 ایده دیگر در حال کار کردن هستیم.

کلیدواژه‌ها: حرکت دانشگاهی شغل محوری دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان فارس


( ۱ )

نظر شما :