مهارت گرایی به جای مدرک گرایی
رئیس اداره حمایت از فعالیت های پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی استان فارس : افزایش تعداد دانشجویان مهارتی برای کاهش بیکاری
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان فارس، رئیس اداره حمایت از فعالیتهای پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی استان فارس در مصاحبه ای که با خبرنگار روزنامه خبر جنوب شیراز داشت در خصوص مهارت گرایی به جای مدرک گرایی با اشاره به وجود دانشگاه های نظری و مهارتی در کشور نسبت دانشجویان نظری ومهارتی را در کشور و استان مطلوب ندانست.
احمد رجبی افزود : کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور در نظام مهارتی تحصیل می کنند و اگرچه رتبه ما در تولید مقالات در دنیا 16 است اما در تبدیل علم به عمل با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم .
رئیس اداره حمایت از فعالیتهای پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی استان فارس می گوید: تعداد زیادی که در نظام نظری درس می خوانند به جای اینکه یک فرصت محسوب شوند. به دلیل بیکاری و بعد از اتمام تحصیل به تهدید مبدل گردیده اند و در معرض آسیب های بسیاری قرار دارند.
رجبی می افزاید : به طور حتم یک جوان مدرک نمی گیرد که بیکار بماند و شاید این وضع ناشی از نشان ندادن راه درست در دانشگاه ها است به طوری که به جای اکثر مراکز علمی مهارتی آموزی ،آموزش یک سری علوم نظری و محفوظات را در اولویت قرار داده اند.
وی در ادامه بیان داشت که متأسفانه نتوانسته ایم در آمد کشور را بر پایه اقتصاد دانش بنیان بگذاریم و معتقدم با توجه به عدم همخوانی تعداد دانشجویان مهارتی به نظری ، با روش نظام فعلی دانشگاهی نمی توان اهداف مطلوب در این باره دست یافت.
تقویت دانشگاه های توسعه دهنده نظام مهارتی
رئیس اداره حمایت از فعالیتهای پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی استان فارس بر تقویت دانشگاه هایی که نظام مهارتی را توسعه می دهند ، تأکید می کند.
وی گفت : دانشجویان را باید به سمتی ببریم که مهارت آموزی به عنوان یک ارزش محسوب شود و مدرک گرایی صرف ملاک نباشد.
رشد کارشناسی نشده دانشگاه های نظری
احمد رجبی می گوید : متأسفانه رشد قارچ گونه و کارشناسی نشده دانشگاه های نظری و عدم توجه به مهارت آموزش به محصلان این مراکز علمی مشکل بیکاری و نداشتن تخصص را افزایش داده و هرساله با سیل عظیمی از دانش آموختگان در کشور از جمله فارس مواجه ایم که مهارتی ندارند و به همین دلیل اکثربیکار می مانند.
رئیس اداره حمایت از فعالیت های پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی کاربردی استان فارس می افزاید : اگرچه از نظر داشتن تعداد مهندس در دنیا رتبه 4 را داریم اما نتوانستیم از این افراد در عمل بهره ببریم به عبارتی کسب ثروت کنیم .
دکتر رجبی می گوید : نکته اصلی مباحث یاد شده اینجاست که درصد بالا پس از افرادی که در نظام نظری تحصیل کرده اند حداقل بدون آموزش های مهارتی به درد بازار کار نمی خورند در این باره دانشگاه های مهارتی که چندان هم زیاد نیستند از جمله دانشگاه علمی کاربردی استان فارس ، مهم ترین محور خود را به پایه مهارت آموزی قرار داده و در این بارده معتقدیم به ازای هر دانشجو باید یک فرد یا مهارت تحویل جامعه دهیم .
وی می افزاید : اکثر رشته ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس یک شغل تعریف می شود و نیاز سنجی در این باره اهمیت بسیاری دارد . ما سعی داریم با آموزش علمی و عملی به استاندارد سازی شغل ها در کشور و استان نیز کمک کنیم .
توسعه دانشگاه های مهارتی
دکتر احمد رجبی با تأکید بر اهمیت توسعه دانشگاه های مهارتی می گوید حلقه مفقوده بین تولید علم و به کارگیری آن ، توسعه دانشگاه های مهارتی است تا آن ها بتوانند علومی که در نظام نظری تولید می شود را به کارگیرند و از آن برای جامعه کسب ثروت و درآمد کنند.
وی افزود : دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه نسل سوم این مأموریت را تعریف کرده و به سمت توسعه مهارت و پرورش افرادی کار آفرین در جامعه حرکت نموده به عبارتی دانشگاه های علمی کاربردی راه دانشجویان را به بازار کار نزدیک تر کرده است.
سهم دانشگاه جامع علمی کاربردی حل مشکلات صنایع
رئیس اداره حمایت از فعالیتهای پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی کاربردی فارس می گوید : دانشگاه علمی کاربردی خود را در حل مشکلات جامعه دخالت داده و مراکزی در جوار صنعت و کارخانه ها نیز تأسیس کرده است .
دکتر رجبی می گوید : وجود ضعف هایی در این رابطه را قبول داریم .
اما پرورش نیروی مهارت محور و کار آفرین در جامعه مهم ترین هدف ماست .که برای توسعه گفتمان مهارت آموزی از صاحبان ایده نیز دعوت می کنیم.

نظر شما :