27اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۲۳۳۱ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۵۸
                                                  27اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد

 

روابط عمومی از دیدگاه مقام معظم رهبری


فكر اینكه برادران یك بخش مشابه در ارگان‌های كشور را مثل روابط عمومی‌ها گردهم آوردند فكر خوبی است. ما در نظام خود احتیاج به یك انسجام حقیقی از هر طریق ممكن داریم یكی از طرق هم همین است كه عرف روابط عمومی در وزارتخانه‌ها هم‌گون و هم‌نوا شود. حداقل فایده این كار بهره‌گیری از تجربیات یكدیگر است. در مورد خود روابط عمومی،‌ برادران شاغل این كار به شأن و مسئولیت كار واقف هستند به خصوص در این ایام كه با مسئولان كشور تماس گرفتند و نقطه‌نظرها روشن شده است. روابط عمومی‌ها می‌دانند كارشان چیست و چه توقعی از آنها می‌رود. شاید كار روابط عمومی‌ها را بتوان به عنوان رابط بین دستگاه‌ها و مردم ملاحظه كرد.
روابط عمومی‌ها باید ببینند خلایی كه وجود آنها را ضروری كرده است چیست. عشق به خدمت‌گاهی در برخی از افراد و دستگاه‌ها موجب می‌شود كه قلمرو وسیع‌تری را برای كار خود جست‌وجو كنند و در نتیجه تداخل بخش‌های مختلف پیش می‌آید. جای خالی روابط عمومی‌ها باید روشن شود و باید روشن شود منظور از رابطه با مردم چیست. یعنی مردم باید از ما چه چیزهایی بدانند.
 بعضی معتقدند كه روابط عمومی‌ها بایستی حقیقت مطلب در مورد دستگاه‌ها را بیان كنند زیرا مردم انتظار و توقع دارند كه همه واقعیت‌ها را بشنوند. بعضی هم عقیده دارند علاوه بر گفتن این حقیقت باید نظر مردم نسبت به آن وزارتخانه نیز مشخص و منعكس شود. عده‌ای می‌گویند تنها چیزهای امیدبخش را باید به مردم گفت و مطالب یأس‌آفرین را نباید ارایه داد
 روابط عمومی‌ها باید روش خود را از بین این سلیقه‌ها انتخاب كنند. به نظر من شما باید مشخص كنید انتظار مردم و دستگاه‌ها از شما چیست. باید با مردم صادقانه رفتار شود و با زبان فریب با آنها رفتار نشود. مهم‌ترین ممیزه جمهوری اسلامی ایران در بخش تشكیلات این است كه مردم،‌ مسئولان را از خود می‌دانسته و توقع غیرواقعی شنیدن و حرف سست شنیدن را ندارند. آنان حرف صادقانه می‌خواهند
 از سوی دیگر لزومی ندارد همه حقایق را به مردم بگویید و این منافاتی با صادقانه بودن با مردم ندارد. باید تركیبی از این دو شیوه را اتخاذ كرد. یعنی صادقانه،‌ دور از اغراق و بدون قصد سرگرم كردن مردم با آنها ارتباط برقرار كرد
 اصل این است كه همه سخنان صدق به مردم منتقل نشود تا دشمن از خفایای دستگاه‌ها آگاه نشود. هیچ لزومی ندارد همه مسایل و دقایق را با شعار صدق و حسن نیت بگوییم. كسانی كه خطاب به مردم از دستگاه‌های مختلف انتقاد می‌كنند و ضعف‌های آن را گوشزد و اتمام حجت می‌كنند كار غلطی انجام می‌دهند،‌ زیرا این اتمام حجت باید با مقام مافوق مثلا دولت یا مجلس صورت گیرد نه اینكه چنین اتمام حجتی دل مردم را خالی كند. این نشانه برخورد صادقانه نیست بلكه ساده‌لوحانه است
باید مردم به دستگاه‌های اطمینان پیدا كنند،‌ وعده‌های پوچ و صریح به مردم لزوم ندارد،‌ در بیان حقیقت زبان صدق لازم است
 ما بایستی بلندگوی مردم نسبت به خود را همواره باز نگه‌‌داریم به هر صورتی كه ممكن است ما باید همیشه به گوش باشیم وگرنه چیزهایی از ما فوت می‌شود كه در تصمیم‌گیری‌های ما موثر خواهند بود
 نقص بزرگ دچار شدن به افراط یا تفریط در رابطه با مردم است. به این معنی كه گاهی آن قدر چیزی نگفته‌‌ایم كه اصلا مردم اطلاعی از جریانات پیدا نكرده‌اند. مثلا مردم هنوز از كارهایی كه شده است، خبر ندارند. مردم ما نمی‌دانند كه پس از پیروزی انقلاب چه تحولاتی صورت گرفته و همین امر موجب شد كه امام فرمودند مسئولان باید كارهای خود را به مردم گوشزد كنند. گاهی هم در تبلیغ و بیان مطلب چنان زیاده‌روی و بدلحنی كرده‌ایم كه به ضدتبلیغ مبدل شده است كه آثار بد آن از تبلیغات سوء شاید كمتر نباشدگاهی مطالب در مطبوعات و صدا و سیما بد بیان و ارایه می‌شود و گاهی تبلیغ به نوعی در صدا و سیما مطرح می‌شود كه گویی دشمن آن را تهیه كرده است
 زیان تبلیغ و لحن تبلیغ گاهی در خدمت ضدتبلیغ قرار می‌گیرد. بسیاری از اخباری كه به رسانه‌ها داده می‌شود از طریق روابط عمومی انجام می‌گیرد و باید از افراط و تفریط دور باشد، در عین حال مسئولان در تنظیم خبر و در زمینه ارایه خبر مسئول هستندنكته دیگر این است كه برادران باید قدری در توسعه دادن به انتشارات روابط عمومی‌ها قناعت كنند. زیرا زیاد شدن خبرنامه‌ها هیچ لزومی ندارد. روح مصوبات مجلس هم همین بود كه جلوی این كار را بگیرند اما این توسعه متاسفانه هنوز هم وجود دارد اما كارهای ابتكاری را باید توسعه داد. از جمله نظارت دادن خود مسئول به كار خود وی و تهیه جدول‌ها و نمودارها برای دیدن مسئولان كه چه كارهایی كرده است
روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یك سو و از سوی دیگر منعكس‌كننده چگونگی مسایلی است كه در آن نهاد می‌گذرد. سلامت یك دستگاه به اتصال اجزای آن و هم‌نوایی و هم‌سازی آنها ارتباط دارد. روابط عمومی‌ها می‌توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعكس كنند و مشخص‌كننده روش‌ها و نقص‌های دستگاه مربوط خود باشند


نظر شما :