در آستانه فصل بازگشایی دانشگاه ها وبه مناسبت بیست و دومین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی نشست صمیمی دکتر علیرضا موغلی رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان فارس با دکتر احمدی استاندار فارس برگزار شد .

۰۲ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۲۱۹۰ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۶۰
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ،  دکتر علیرضا موغلی رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان فارس با حضور در دفتر استاندار فارس جناب دکتر احمدی  نشست صمیمی را با ایشان داشت . در این جلسه علیرضا موغلی ضمن ارائه گزارش عملکرد 7 ماهه از حضور خود در دانشگاه جامع علمی - کار بردی استان فارس به تأسیس 7 مرکز جدید و افزایش رشته های جدید در مقطع کاردانی ، کارشناسی پرداخته و در خصوص ویژگیهای دانشگاه جامع علمی - کا ربردی و جایگاه نظام آموزشی مهارتی توضیحاتی را ارائه داد .
در آستانه فصل بازگشایی دانشگاه ها وبه مناسبت بیست و دومین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی نشست صمیمی دکتر علیرضا موغلی رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان فارس با دکتر احمدی استاندار فارس برگزار شد .

دکتر موغلی بیان داشت : نظام آموزش مهارتی ، فرصتی است که نظام آموزش کشورمان با توسعه و اهمیت دادن به آن می تواند راه انتقال فناوری را بطور مطلوبی طی کند. در زندگی انسان هر روز نیاز جدیدی خلق می شود لذا راه های جدید تری هم باید برای رفع این نیاز خلق گردد، اینجاست که مشخص می شود ما نیازمند فراگیری این راه حل ها هستیم .

این مقام مسوول دانشگاهی بیان کرد نظام مهارتی و ایجاد مراکز علمی – کاربردی براساس آشنا شدن با این راه حل هاست و نقش دانشگاه علمی – کاربردی در این خصوص بسیار حساس و مهم می باشد .

وی اضافه کرد : اصول دانشگاه جامع علمی – کاربردی بر شغل محوری استوار است .

امروزه دو نوع دارایی مشهود و نامشهود داریم . سرمایه فکری و اجتماعی جزو سرمایه های نامشهود است که این سرمایه ها می تواند زمینه توسعه و پیشرفت هر سازمانی را فراهم سازد .

وی ادامه داد : باتوجه به توسعه کمی دانشگاههای نظام نظری، در دهه اخیر و بیکاری روز افزون فارغ التحصیلان این دانشگاهها بواسطه عدم کسب مهارت کافی ، امروز اهمیت توسعه آموزش های مهارتی در کشور به عنوان رهیافتی برای خروج این مشکل در حال افزایش است . با توجه به اینکه فارغ التحصیلان نظام نظری در دوران تحصیل با محیط کسب و کار واقعی ارتباطی ندارند، آشنایی کافی را در این حوزه کسب نمی کنند ، این مسئله در نهایت منجر به افزایش نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان خواهد شد . بطوری که در حال حاضر نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده و دانش آموختگان دانشگاهی بیش از 40 درصد است و بیش از 50 درصد متقاضیان کار فاقد مهارت های حرفه ای هستند . این موضوع باعث  شده است تا هدایت دانشجویان به سمت ایجاد مهارت و توسعه آموزشهای مهارتی به عنوان یکی از راهکارهای اصولی مورد توجه قرار گیرد . این موضوع لزوم توجه به توسعه آموزشهای مهارتی را در سالهای آینده بیشتر خواهد کرد. دانشگاه علمی – کاربردی در این حوزه دارای قابلیتهای مطلوبی است . از جمله اینکه این دانشگاه به بازار کار بسیار نزدیک تر بوده و اصولا رشته های درسی در این دانشگاه براساس نیاز های بازار کار شکل می گیرد بر این اساس دانشجویان بیشتر آموزشهای فرا گرفته را در محیط کار واقعی به همراه مربیان تجربه می کنند از اینرو زمینه توسعه مهارت در این دانشگاه بیشتر فراهم است ، ضمن اینکه مجریان دوره های آموزشی در این دانشگاه خود بطور مستقیم درگیر فعالیتهای عملی بوده و با توجه به پیش بینی نیازخود به نیروی متخصص ، فرآیند آموزش را انجام می دهند .

وی در ادامه افزود : در کل نظام آموزشی دنیا ، آموزش به صورت 50 درصد مهارتی و 50 درصد دروس نظری طبقه بندی می شود در صورتی که در دانشگاه های کشور ما تنها 14 درصد به آموزش مهارت و 86 درصد به آموزش تئوری و نظری پرداخته می شود و این تفاوت نشان می دهد که توسعه نظام آموزش مهارتی در ایران لازم می باشد .

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان فارس اضافه کرد : در حال حاضر در سطح استان فارس 45 مرکز آموزش علمی – کاربردی و 12 موسسه آموزش عالی آزاد در زمینه های مختلف فعالیت می کنند .

دکتر موغلی گفت : این دانشگاه آمادگی کامل دارد تا در کنار صنایع و نهاد های مختلف استان اقدام به اعطای مجوزهای لازم جهت تأسیس مرکز علمی – کاربردی نماید .

در ادامه رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان فارس ضمن تشکر از استاندار محترم استان که زمینه رشد و گسترش نظام جامع مهارت را در استان فراهم نموده اند ، از تلاشهای ایشان به منظور ساماندهی وضعیت مرکز علمی – کاربردی شهرداریها که از مراکز وابسته به استانداری فارس می باشد تقدیر نمود .

  دکتر احمدی استاندار فارس نیز در این دیدار بیان داشت : هر روز مشکلات تغییر می یابد و نحوه مقابله با مشکلات متنوع می شود و طبیعتا مراکزعلمی – کاربردی می تواند راه های مقابله علمی با این مشکلات را آموزش و  مسوولان را در رفع مشکلات یاری دهند .

استاندار فارس در ادامه گفت : پیشنهاد تأسیس مراکز علمی – کاربردی برای فرمانداری ها را به وزارت کشور ارسال کرده ایم که در حال بررسی است .

دکتر احمدی ادامه داد : ایجاد این مراکز باتوجه به اینکه مسایل و موضوعات پیش روی فرمانداران و شاغلان در فرمانداری ها تنوع زیادی پیدا کرده ، ضروری است .

استاندار فارس تأکید کرد : توانمند سازی نیروهای دستگاه های اجرایی در روستاها و حتی شوراها به صورت برنامه ریزی شده و کوتاه مدت باید از اهداف مهم این مراکز باشد .

در این نشست که دکتر  محمد رضا  مردانی رئیس واحد آموزش عالی موسسه علمی – کاربردی مدیریت شهری و ورستایی کشور هم حضور داشت بیان کرد : توسعه آموزش عالی از محورهای توسعه در جهان محسوب می شود ، پس از انقلاب نیز برغم محدودیت هایی موجود در مسیر توسعه فعالیتهای علمی ، مؤسسات آموزش عالی رشد فزاینده ای داشته است .

مردانی با اشاره به اینکه نتیجه رشد فزاینده مؤسسات آموزشی دستیابی به فناورهای نوین و تربیت تعداد بسیار زیادی مدیر ، کارشناس و متخصص بوده است ، گفت : در کنار آموزش های نظری حرکت های بسیار جدی برای انتقال دانش در کنار مهارت انجام شده است که کسانی که در کلاس های درس این مؤسسات شرکت می کنند با مهارت های شغلی که در آینده به آن سرو کار دارند ، آشنا می شوند .

رئیس واحد آموزش عالی مؤسسه علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی کشور ادامه داد : در چند سال گذشته شورایعالی اداری ، برای سازماندهی آموزش عالی مصوبه ای داشت که طی آن دستگاه های اجرایی کشور موظف به واگذاری آموزش های نیروی انسانی به مراکز دانشگاهی شده اند .

این مقام مسوول با یاد آوری اینکه 66 مرکز آموزش عالی وابسته به این مؤسسه عالی علمی - کاربردی مدیریت شهری و روستایی در کشور وجود دارد که علاوه بر دوره های آموزشی ، آموزش های کوتاه مدت و ضمن خدمت را انجام می دهند ، هدف اصلی این مراکز را به روز کردن دانش کارکنان دستگاه های اداری و رفع نیاز این دستگاه ها در مسیر ارتقاء علمی و دانش کارکنان عنوان کرد .

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :