7 مرکز آموزش مهارتی در مهرماه سال 1393 به دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان فارس افزوده می شود .
در این نشست خبری، که جمع خبرنگاران از رسانه های مختلف حضور داشته اند، رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان فارس گفت : با توجه به توسعه کمّی دانشگاههای نظام نظری در دهه اخیر و بیکاری روزافزون فارغ التحصیلان این دانشگاهها بواسطه عدم کسب مهارت کافی، امروزه اهمیت توسعه آموزش های مهارتی در کشور به عنوان رهیافتی برای خروج از این مشکل در حال افزایش است.
دکتر علیرضا موغلی ادامه داد : با توجه به اینکه فارغ التحصیلان نظام نظری در دوران تحصیل با محیط کسب و کار واقعی ارتباطی ندارند، آشنایی کافی را در این حوزه کسب نمی کنند، این مسئله در نهایت منجر به افزایش نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان خواهد شد.
دکتر موغلی اظهار کرد : دانشگاه علمی - کاربردی در این حوزه دارای قابلیتهای مطلوبی است. از جمله اینکه این دانشگاه به بازار کار بسیار نزدیک تر بوده و اصولا رشته های درسی در این دانشگاه بر اساس نیازهای بازار کار شکل می گیرد بر این اساس دانشجویان بیشتر آموزشهای فرا گرفته را در محیط کار واقعی به همراه مربیان تجربه می کنند از این رو زمینه توسعه مهارت در این دانشگاه بیشتر فراهم است، ضمن اینکه مجریان دوره های آموزشی در این دانشگاه خود بطور مستقیم درگیر فعالیتهای عملی بوده و با توجه به پیش بینی نیاز خود به نیروی متخصص، فرآیند آموزش را انجام می دهند.
رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان فارس در ادامه درباره ویژگیهای مطلوب دانشگاه علمی – کاربردی افرود :اقبال عمومی نسبت به آموزشهای دانشگاه علمی - کاربردی در حال افزایش است. بطوری که در حال حاضر در سطح استان فارس 38 مرکز آموزش علمی - کاربردی در زمینه های مختلف فعالیت می کنند و این مراکز همگی در راستای اجرای آموزشهای مهارتی با توجه به دستگاههای اجرایی استان فعالیت دارند.
دکتر موغلی افزود :جهت پذیرش مهرماه سال 93 نیز 7 مرکز آموزش علمی - کاربردی به مراکز موجود فعال استان افزوده می شوند که 3 مرکز به عنوان مراکز در جوار صنعت، 3 مرکز علمی - کاربردی نیز به نیروهای مسلح اختصاص دارد و 1 مرکز هم وابسته به نهادهای فرهنگی و مذهبی است
وی اضافه کرد : بررسی رشد و توسعه مراکز علمی - کاربردی در سطح استان نشان می دهد که تعداد این مراکز نسبت به سال گذشته بیش از 7 برابر رشد داشته است. ضمن اینکه مراکز تاسیس شده در سال جاری به عنوان مراکز علمی - کاربردی در جوار محیط کار محسوب می شوند و فضای آموزشی در نظر گرفته شده برای این مراکز بالغ بر 44408 متر مربع می باشد که 11848متر آن به کارگاههای مهارتی و فضای آزمایشگاهی،25755 متر فضای فرهنگی و رفاهی و 5945 متر آن به کلاسهای دروس تئوری اختصاص دارد.
ایشان در پایان سخنان خود درباره جزئیات مراکز آموزشی که در مهرماه 93 از طریق آن پذیرش دانشجو انجام خواهد شد گفت:
-مرکز آموزش علمی - کاربردی غدیر شیراز وابسته به دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی است که در زمینه توسعه علوم قرآنی و مذهبی فعالیت می کند. فضای آموزشی در نظر گرفته شده برای این مرکز بسیار مطلوب و بی نظیر است که بالغ بر 7650 متر مربع می شود.
-مرکز آموزش علمی - کاربردی شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی که این مرکز آموزشی در زمینه طراحی، ساخت و اجرای پروژه های نفت و گاز در سطح کشور فعالیت دارند و هدف این شرکت از تاسیس مرکز علمی -کاربردی افزایش سطح مهارت کارکنان در حوزه های مختلف عملیاتی است. رشته های این مرکز به طور عمده در زمینه ایمنی و حفاظت فنی، جوشکاری است.فضای آموزشی در نظر گرفته شده برای این مرکز بالغ بر 1850متر مربع می شود و بخش عمده ای از کارگاههای آموزشی در این مرکز در محیط کار واقعی اجرای پروژه های تخصصی برگزار می گردد.
-مرکز آموزش علمی و کاربردی کارخانه تولیدی لاستیک دنا: این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای کشور در زمینه تولید لاستیک است و نزدیک به 1747 نفر در آن مشغول به کار هستند و رشته های مورد تقاضای این شرکت با توجه به نوع تولیدات آن در زمینه صنایع لاستیک و مشتقات وابسته است وفضای آموزشی این مرکز که بالغ بر4370 متر مربع است در جوار صنعت قرار دارد و بیان کردکه از محیط کار واقعی کارخانه نیز برای اجرای آموزش های علمی --کاربردی استفاده می کنند
-مرکز آموزش علمی - کاربردی کارخانه تولیدی شام شام: این شرکت نیز با دارا بودن 700 نفر نیروی کاری مستقیم به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ در زمینه تولید محصولات غذایی است. رشته های این مرکز در زمینه فرآورده های گوشتی و برخی از رشته های پشتیبانی مربوط حوزه صنعت است. فضای آموزشی این مرکز که بالغ بر4690 متر مربع است در جوار صنعت قرار دارد و از محیط کار واقعی کارخانه نیز برای اجرای آموزش های علمی - کاربردی استفاده می کند.
-مركز آموزش علمی - كاربردی پیاده نزاجا-(شهید سرلشکر رستمی)- این مرکز وابسته به نیروی زمینی ارتش است .رشته های این مرکز علمی - کاربردی متناسب با ماموریت آن تعریف شده است و شامل رشته های مرتبط با اطلاعات نظامی، تعمیرات خودرو و حوزه پدافند غیرعامل است.
-مركز آموزش علمی - كاربردی زرهی نزاجا-(شهید سرلشکر کرمی)-این مرکز نیز وابسته به نیروی زرهی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که برای آموزش تخصصی و افزایش مهارت نیروهای شاغل در ارتش، و سایر نیروهای مسلح فعالیت می کند. فضا و کارگاههای آموزشی در نظر گرفته شده برای این مرکز بسیار مطلوب و بی نظیر است که بالغ بر 7650 متر مربع می شود. رشته های این مرکز علمی - کاربردی بطور عمده در زمینه کاردانی فنی برق خودروهای زرهی- کاردان فنی مکانیک خودروهای زرهی و کاردانی حرفه ای اطلاعات نظامی است.
-مركز آموزش علمی - كاربردی فرماندهی انتظامی استان فارس- این مرکز وابسته به نیروی انتظامی و برای آموزش کارکنان این ارگان تاسیس شده است و در زمینه های تخصصی مرتبط با فعالیتهای عملیاتی ناجا مانند فناوری اطلاعات، حقوق قضایی و... فعالیت می کند. فضای آموزشی در نظر گرفته شده برای این مرکز آموزشی نیز بسیار مطلوب و بی نظیر است که بالغ بر 7510 متر مربع می شود.
نمانیده مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان فارس و مدیر مرکز آموزش علمی - کاربردی غدیر شیراز نیز گفت : تفسیر و مفاهیم قرآن ، تربیت مبلغ قرآن ، حفظ موضوعی ، امام شناسی ، تفسیر کامل فرآن ، تفسیر کامل نهج البلاغه ، سبک زندگی ، تدبر در قرآن و مداحی ، رشته هایی است که در این مرکز دانشجو می پذیرد .حجت الاسلام شریفانی با انتقاد از مداحانی که خواندن قرآن را بلد نیستند گفت : باید با نظام مند کرد جامعه مربیان قرآن و مداحان از ورود افراد بدون صلاحیت در حوزه تبلیغ و نشر تعالیم اسلامی جلوگیری کرد .
وی یاد آور شد : سالانه بالغ بر 100 هزار نفر در فارس زائر عتبات عالیات هستند و 30 هزار نفر به حج عمره می روند و با توجه به حجم بالای این تعداد و همچنین برگزاری بیش از یک هزار مجلس قرآنی خانگی ، آموزش از طریق دانشگاه های علمی - کاربردی به راهنمایان کاروان ها و مبلغان قابل توجه است .
مدیر گسترش دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان فارس نیز یاد آور شد : بیش از 85 درصد فارغ التحصیلان نظام علمی - کاربردی شاغل می شوند که این نشانگر کاربردی بودن آموزش ها در این مراکز است . دکتر رجبی از راه اندازی مراکز علمی - کاربردی فرهنگ و هنر و اصناف در شیراز و پذیرش دانشجو در این مرکز از بهمن ماه خبر داد و گفت : با توجه به اینکه تاکنون در ایجاد برخی رشته ها از جمله سینما و فیلم سازی آن طور که باید عمل نکرده ایم . سعی بر ایجاد وتوسعه رشته های یاد شده داریم .




نظر شما :