Aryanic
صفحه اصلي > معرفی واحد استان فارس 

معرفی واحد استان فارس

 

 

آشنایی با  دانشگاه جامع علمی-کاربردی

در سال 1369، برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع آموزش­های علمی-کاربردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و پس از دو سال اساسنامه­ی دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سال 1371 به تصویب رسید و در نتیجه، در سال 1373این دانشگاه تاسیس شد.دانشگاه جامع علمی-کاربردی از بدو تأسیس تا کنون به عنوان یکی از ارکان  نظام آموزش عالی مهارت و فناوری کشور، با تربیت نیروی انسانی فناور و متخصص مورد نیاز بخش­های مختلف توانسته است با تعامل و مشارکت با سازمان­ها و دستگاه­های اجرایی در جهت اشتغال دانش محور حرکت کند.

با تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهارت­افزایی شاغلان بخش­های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت­های حرفه­ای فارغ­التحصیلان به این دانشگاه واگذار شد تا با به کارگیری و سازمان­دهی امکانات موجود و تربیت و به کارگیری هدفمند منابع مادی و انسانی دستگاه­های اجرایی در راستای استقرار نظام مهارت و فناوری نسبت به برگزاری دوره­های علمی - کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام ­کند. دانشگاه جامع علمی کاربردي تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری اداره می­شود. این دانشگاه می­کوشد تا با مشارکت سازمان­ها و دستگاه­های اجرايی دولتی و غير دولتی و آموزش نيروی انسانی متخصص و مورد نياز بخش­های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، دانش آموختگان را برای فعاليت­های اقتصادی که به آنها محول می شود، آماده سازد؛ به گونه­­ای که دانش و مهارت لازم را جهت کارآفرینی در حوزه­ی تخصصی خود داشته باشند. دانشگاه جامع مسؤوليت برنامه­ريزی، سازماندهی، پشتيباني­های کارشناسی، عملياتی، سياستگذاري­های کلان و نيز نظارت و ارزشيابی تمام مراکز و مؤسسات علمی کاربردی کشور را بر عهده دارد. آنچه مسلم است، اشاعه و نهادینه­سازی فرهنگ کسب و کار مبتنی بر دانش، مهارت، تخصص، کارآفرینی و فناوری و همچنین تربیت سرمایه­ی انسانی کارآمد در تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه­ی کشور، دارای نقشی برجسته است. دراین زمینه برقراری ارتباط میان صنعت (به مفهوم عام) و دانشگاه و به عبارتی بهتر، ارتباط بین دانشگاه و بازار واقعی کار ضرورتی است که با توجه به شاخص­های آموزش­های علمی-کاربردی، این مهم توسط دانشگاه  جامع درحال اجرا است. آموزش­های علمی-کاربردی به مدد برنامه­ریزی صحیح و اصولی توانسته است بسترهای لازم را جهت پاسخگویی به نیازهای جدی و اساسی بازار کار موجود در کشور فراهم آورد؛ به گونه­ای که این دانشگاه در نظام جدید آموزش­های مهارتی جایگاه ویژ ه­ای به خود اختصاص داده است و در آینده­ی نزدیک شاهد گسترش روزافزون آن در پیشبرد اهداف نظام آموزش مهارت و فناوری خواهیم بود. آموزش و تربیت و افزایش کارآیی و اثربخشی نیروی انسانی مورد نیاز  بخش­های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر، براساس ارزش­های اسلامی ایرانی، شاخصه­ی اصلی این دانشگاه به شمار می­رود. برنامه­ی درسی نظام آموزشی مهارت و فناوری ارتباط تنگاتنگ بین آموزش و نیاز واقعی بازارکار را مبتنی بر پژوهش­های مستمر، با تاکید بر بالندگی مهارتی، محقق می­سازد و همچنین ایجاد مهارت­های لازم برای حل مسأله، خلاقیت، کارگروهی و کارآفرینی از محورهای اصلی این نظام آموزشی است. آموزش در این نظام بر بستر تکنولوژی­های نو، تازگی و نوگرایی بنا شده است و در سطوح مختلف آموزشی با ایجاد  فنون و تخصص­های نوین، وظایف و مأموریت­های متناسب با هر رشته­ی  شغلی تدوین می­شود. بنابراین در این چرخه­ی پویا و منعطف، توسعه، مهارت و فناوری، تولید ثروت، سرمایه و رفاه اجتماعی با تربیت نیروی انسانی کارآمد و کارآفرین به عنوان یک اصل مورد توجه قرار می­گیرد. تا کنون بیش از900 برنامه­ی درسی توسط دانشگاه­های سیاست­گذار و اجرایی و متخصصین بازار کار، تدوین و در شورای برنامه­ریزی آموزشی و درسی علمی-کاربردی به تصویب رسیده است. درخصوص مراکز آموزشی، دانشگاه جامع علمی-کاربردی ضمن برنامه­ریزی برای استفاده از توانایی­های    دستگاه­های اجرایی دولتی، برای جلب مشارکت بخش غیر دولتی زمینه­سازی مناسب را نیز به صورت اصولی در راستای انسجام بخشی مراکز آموزشی داشته است. هم اکنون تعداد 1000 مرکز مجری آموزش­های علمی-کاربردی تحت نظارت و قریب به 800.000 دانشجو  و 64.000 مدرس  در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.  

مقاطع و دوره­های تحصیلی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی

مقاطع تحصیلی آموزش­های علمی-کاربردی از دوره­های کاردانی آغاز و تا بالاترین سطوح مورد نیاز در چهارگروه آموزشی صنعت، کشاورزی، مدیریت  و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر ادامه می­یابد. در حال حاضر این دانشگاه در مقاطع کاردانی ترمی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ترمی و مهندسی فناوری ارشد دانشجو می­پذیرد. همچنین در کنار دوره­های ترمی و پودمانی، در برخی از رشته­های این دانشگاه، دوره­های غیرحضوری نیزبه صورت آموزش از طریق ارایه­ی جزوات آموزشی برگزار می­شود؛ همچنین به منظور اجرای دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی، آموزش­های تک پودمان  تخصصی و مهارتی و آموزش­های عالی آزاد نیز در حال اجرا است.

نظام آموزش مهارت و فناوری

در حال حاضر  بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی  تحصیل می­کنند که سهم  آموزش­های مهارتی از کل تعداد دانشجویان 20 درصد است. با وجود کاهش تعداد دانشجویان در نظام نظری و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی-کاربردی به واسطه­ی  تمایل مراکز  برای راه اندازی رشته­های جدید، اقبال عمومی  به آموزش­های شغل محور  رو به افزایش است؛ بنابراین با استقرار  نظام ملی مهارت و فناوری توجه به آموزش­های مهارتی بیش از پیش  افزایش خواهد یافت. مفاد نظام ملی مهارت و فناوری ایجاب می­کند که افراد تنها در صورتی بتوانند در بخش­های  دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند که دوره های آموزشی لازم را بگذرانند، مهارت­های مورد نیاز را بیاموزند، صلاحیت حرفه­ای را کسب کنند و شرایط تصدی شغل را طبق طبقه بندی مشاغل احراز نمایند.

متقاضیان آموزش مهارت و فناوری پس از طی مراحل نظری و دانش پایه، بخش مهارتی دوره را در محیط واقعی کار یا محیط شبیه­سازی  شده، زیر نظر  مدرسانی  که از میان  متخصصان  و مدیران  بخش کار  انتخاب  می شوند می­آموزند. گفتنی است حداقل 60 درصد دوره­های آموزشی این نظام باید  به صورت عملی و کاربردی اجرا شود. این نظام  با دو هدف تربیت و کارآیی و اثربخشی نیروی انسانی مورد نیاز  در بخش­های مختلف و براساس  استانداردهای شغلی و نیاز بازار کار داخلی و تقاضای بازارهای منطقه­ای و همچنین اشاعه و نهادینه سازی فرهنگ کسب و کار  مبتنی بر  استعداد، مهارت و فناوری، توانایی و کارآفرینی با رویکرد ارزش­های اسلامی و اخلاق حرفه ای، تصویب شد.

از مهم­ترین مأموریت­های نظام آموزش مهارت و فناوری می­توان موارد زیر را برشمرد:

الف- توسعه­ی کمی و کیفی آموزش­های مهارت و فناوری مبتنی بر پژوهش­های کاربردی با بهره گیری از ظرفیت­های   بخش­های مختلف کشور با رویکرد تقاضا محور

ب- معرفی و هدایت فارغ التحصیلان آموزش مهارت و فناوری به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیردولتی براساس ظرفیت­ها، فرصت­ها و توانمندی­های فارغ التحصیلان

ج- تأمین نیاز آموزشی حوزه­های شغلی  تا بالاترین سطوح  آموزش عالی  مهارت و فناوری بر اساس تحولات و فراهم کردن زمینه­ی آموزش مادام العمر

د- فراهم کردن امکان تجمیع دوره­های آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی و معادل­سازی با دوره­های رسمی

دوره­های آموزش عالی مهارت و فناوری در دانشگاه جامع علمی-کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه­ای  اجرا خواهد شد و مدارک تحصیلی این دوره­ها  توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق دانشگاه جامع علمی-کاربردی و دانشگاه فنی و   حرفه­ای صادر می شود. همچنین دوره­های آموزشی کارکنان دولت که در چارچوب نظام آموزش مربوط به آن طراحی و تدوین می­شود و در مراکز مجری آموزش­های علمی-کاربردی وابسته به دستگاه ذیربط و تحت نظارت دانشگاه اجرا می­شود.

 

دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد استان فارس

 

دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد استان فارس فعاليت خود را متناسب با توسعه­ی نظام علمي- كاربردي در سطح  كشور از سال 1374 آغاز کرد. دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد استان فارس فعالیت خود را از ابتدا همانند ساير استان­ها به صورت ستادي آغاز کرد و سپس علميات اجرایی خود را از سال 1375 با پذيرش 70 دانشجو در مقطع كارداني و از طريق نظام ترمي در يك مركز آموزشي آغاز کرد. در حال حاضر تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی فعال در  استان فارس 45 مرکز می باشد.

چشم­ انداز دانشگاه جامع علمی-کاربردی واحد استان فارس در افق 1404

- ارتقاء جایگاه  دانشگاه جامع علمی-کاربردی واحد استان فارس بین دانشگاه­های کشور براساس اسناد بالا دستی، متناسب با نیازهای منطقه

- ارتقاء شاخص­های کمی و کيفی آموزش­های کاربردی در جامعه

- گسترش و تعمیق معرفت دینی در کنار کسب علم در دانشگاه

- ارتقاء شأن، منزلت، کرامت مادی و معنوی، فرهنگ و اخلاق حرفه­ای کارکنان و مدرسان

- تربیت نیروی انسانی  متعهد،متخصص و کارآفرین 

- توسعه­ی کارآفرینی براساس فناوری­های پیشرفته­ی جهانی

 - تجاری­سازی و به کارگیری دستاوردهای پژوهشی و فناوری و توسعه­ی شرکت­های دانش بنیان

- توسعه­ی همکاری با سایر نهادهای علمی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور

- تدوین نقشه­ی جامع فرهنگی دانشگاه جامع علمی-کاربردی واحد استان فارس

- انطباق دوره­های آموزشی با نیازهای منطقه

- افزایش بهره­وری نیروی انسانی

- ارتقاء کیفیت اشتغال فارغ التحصیلان

- گسترش رشته­ های جدید

- جذب مدرسان برتر

 

سیمای کلی استان فارس

 وسعت استان فارس حدود 125 هزار كیلومتر مربع است و تقریباً 8/1 درصد مساحت كشور را تشكیل می‌دهد. استان فارس حدوداً بين مدارهاي 27 درجه و31 درجه عرض شمالي و نصف‌النهار‌هاي 50 درجه و 55 درجه طول شرقي قرار گرفته و در مجموع،  6/7 درصد از كل مساحت كشور را به خود اختصاص داده است.

استان فارس یكی از استانهای جنوبی كشور می‌باشد. این استان از شمال به استان اصفهان، از شرق به استانهای یزد، از جنوب به استان هرمزگان و از غرب به استانهای كهگیلویه و بوشهر محدود می‌شود. مرکز این استان شهر شيراز است، سومين استان كشور از نظر وسعت است.

براساس آخرین تقسیمات كشوری استان فارس داراي 24 شهرستان 48 شهر 60 بخش و 185 دهستان مي‌باشد.

معادن استان

اين استان از نظر ميزان ذخاير و تنوع منابع معدني داراي اهميت بسيار است كه با برخورداري از 136 معدن فعال از كاني‌هاي فلزي و غيرفلزي به ويژه ذخاير غني نفت و گاز در نواحي جنوبي استان، اهميت اقتصادي زيادي دارد. همچنين طرح‌هاي در دست اجراي پالايشگاه گاز پارسيان در شهرستان مهر، نزديك به ميادين گاز پارس جنوبي احداث منطقه‌ ويژه‌ صنايع الكترونيك در شيراز، در سالهاي اخير، زمينه‌هاي لازم را براي پيشرفت‌هاي اقتصادي استان فراهم آورده است.

هم‌‌چنين غار كان‌گوهر به عنوان بزرگترين و مهم‌ترين معدن تاريخي سنگ آهن فارس بشمار مي‌رود اين غار به دليل داشتن كاني‌هاي قوي و با ارزش معدني چون آهن و منگنز به نام كان‌گهر شهرت يافته است. از جمله مواد معدني موجود در اين غار كربنات منيزيم، مس، سرب، گروتا، آزبست است كه مربوط به تزريق بخار ماگما در درون غار مي‌باشد.

توليدات معدني استان خصوصاً استخراج و فناوري سنگهاي مرمريت و چيني همواره بخش پر جاذبه‌اي را براي سرمايه‌گذاران، صنعتگران و تجار ايجاد نموده است.

صنايع استان

      استان فارس در مجموع داراي 511 کارگاه صنعتی با بیش از ۱۰ نفر کارکن (1/3درصد)، مي‌باشد. تعداد شاغلین این کارگاه‌ها، 35470 نفر (3/3درصد از كل كشور) می‌باشد. براساس طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی کشور که در سال 1385 خورشیدی، توسط مرکز آمار ایران انجام گرفته ‌است، ارزش تولیدات این کارگاه‌ها در این سال 6/16623میلیارد ریال (3/2درصد از کل کشور)، ارزش افزوده 4/6815ميليارد ريال (5/2درصد از کل کشور)  و ارزش سرمایه‌گذاری انجام یافته، 6/474 میلیارد ریال (2/1درصد از کل کشور) بوده ‌است.

       محورهاي اصلي توسعه‌ صنايع استان در بخش صنايع ماشيني به ترتيب صنايع شيميايي، برق و الكترونيك، صنايع غذايي، صنايع كاني‌هاي غيرفلزي، محصولات پلاستیکی و لاستیکی، ساخت فلزات اساسی، وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات حمل و نقل، پترو‌شیمی و منابع گازی و ..... است. استان فارس از نظر توليدات كشاورزي و دامي رتبه‌ اول تا پنجم را در ميان استان‌هاي كشور دارد كه اين نشان‌ دهنده قابليت بالقوه‌ اين استان در زمينه‌ توسعه ‌صنعتي است.  

گردشگري

استان فارس همواره يكي از استانهاي پهناور و مهم ايران زمين بوده و شهرت اين استان، به دليل نام آن است كه به كشور ايران اطلاق مي‌شده است. شعبه‌اي از آريايي‌ها به نام پارس‌ها پس از آن ‌كه از آسياي مركزي وارد فلات ايران شدند، سرزمين خود را پارس ناميدند. كلمه‌ پارس، پس از تسلط اعراب بر ايران، معرب شد و به فارس تغيير پيدا كرد.

استان فارس داراي جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي بسيار و با ارزشي است و با فراهم آوردن امكانات لازم مي‌تواند به يكي از قطب‌هاي گردشگري در جهان و ايران تبديل شود.

جاذبه‌هاي گردشگري استان عبارتند از:

دروازه ملل در تخت جمشيد، دروازه قرآن، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدي، نقش رستم، گنبد امام‌زاده علي‌بن‌حمزه، باغ ارم، جنگل بلوط، مسجد وكيل، مقبره كوروش، امام‌زاده در ماهور ميلاتي، قبر مادر نادرشاه، ارگ كريم خان، معبد نذورات، آستان مقدس حضرت احمد بن موسي معروف به شاه چراغ، آرامگاه باباكوهي شيراز، باغ دلگشا، آبشار مارگون، باغ نارنجستان قوام الملك، كاخ آپادانا و...

 

شهرستان شیراز در فاصلۀ 919 کیلومتری تهران واقع شده و مرکز استان فارس است. این شهرستان دارای آب و هوای نسبتاً معتدل و فصول منظم است. ناحیۀ شیراز از زمان‌های قدیم دارای اهميت و اعتبار بوده و نام آن در الواح عیلامی مکشوف در تخت جمشید به اشکال مختلف آمده است. آرامگاه دو شاعر بزرگ ایران سعدی و حافظ در این شهر است و مقبرۀ خواجو در کنار دروازۀ شهر جای دارد. آثار طبیعی و ابنیۀ تاریخی بسیاری از ادوار مختلف در شیراز به یادگار مانده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

·        دریاچه‌های مهارلو و ارژن

·        چشمه‌های خارگان و رجی و تنگ‌های خانی، الله اکبر هرایرز و بوان

· 

 

 

باغ‌های قدیمی گلشن، ارم، دلگشا، چهل‌تن، جهان‌نما، تخت و باغ سعدی و حافظ

·        گردشگاه‌های چشمۀ فیلی، چشمۀ سلمانی،  برم دلک چشمۀ

چاه مسکی میان کتل، بند بهمن و آتشکده

·        پارک ملی بمو در شمال شیراز

·        قصر ابو نصر و ارگ کریم خانی

·        عمارات باغ ایلخانی، باغ نشاط و باغ نظر

·       

 

 

قلعۀ اژدها پیکر در غرب شیراز و ککا در 6 کیلومتری شرق دشت ارم جدید

·        حمام‌های قدیمی نشاط و وکیل

·        بازارهای وکیل و بازار نو

·        مدارس قدیمی خان و آقا باباخان

·        مساجد جامع عتیق، شهدا، نصیر‌الملک

·        بقاع بی‌بی دختران، سید میر محمد، علاءالدین حسنی، علی بن حمزه، شهدا و شیخ اقطع

·   آرامگاه‌های کوروش، حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی، وصاف، شاه داعی الله، شاه شجاع مظفری، شیخ‌روز‌بهان، شیخ کبیر، شیخ محمد لاهیجی، مشرقین، شاه چراغ، سیبویه، تاج‌الدین غریب، چهل‌تنان

·        آتشکده‌های پاسارگاد و صمیکان.

 

 

جاذبه‌های گردشگری این استان عبارتند از:

 

کاخ ساسانی در جنوب غربی سروستان در آباده، منطقه شکار ممنوع بصیران در چهار کیلومتری جنوب آباده، منطقه شکار ممنوع توت سیاه در انتهای منطقۀ بوانات، گردشگاه و پارک جنگلی در جنوب استهبان، دریاچۀ کافتر در جنوب شرقی اقلید، آبشار زیبای دشتک ابرج، گردشگاه بونیز در ارتفاعات بخش جنوبی جهرم، آتشکده قدمگاه در جنوب جهرم، آرامگاه‌های شاهزاده ابوالقاسم و شاه ابو ذکریا در داراب، غار تنگ چوگان در داراب، شمۀ سپیدان در 6 کیلومتری جنوب سپیدان گردشگاه‌های تنگ تیزاب و چله‌گاه در سپیدان، سایت اسکی سپیدان، قلعۀ ضحاک در نزدیکی شهر فسا، گردشگاه میان جنگل در 50 کیلومتری شمال غربی فسا، چشمه‌های آتشکده، تنگاب، حنیفقان، تنگ خرقه و گردشگاه شهید در فیروز آباد، دریاچۀ پریشان در 12 کیلومتری کازرون، چشمۀ ساسان و تفرجگاه امامزاده سید حسین در کازرون، شهر باستانی بیشاپور در کازرون، گردشگاه امامزاده بریز در جادۀ قدیمی لار، قلعۀ قدمگاه در شمال غربی لار، شهر قدیمی استخر در هفت کیلومتری تخت جمشید، مسجد جامع منسوب به دورۀ آل بویه در شهر نی ریز.

 

صنايع دستي

        صنعتگران استان فارس در بيشتر از 45 رشته‌  صنايع دستي فعاليت مي‌كنند، كه بخشي از آن عبارت هستند از قالي‌بافي، گبه‌بافي، گليم‌بافي، خاتم‌سازي، منبت‌كاري، كاشي هفت رنگ، قلمزني روي فلزات، رنگرزي گياهي، سفالگري، گره‌چيني، چاقوسازي، رودوزي‌هاي سنتي، مينياتور‌سازي، جواهر‌سازي، خياطي، تذهيب، فلزكاري، تراش روي شيشه، چاپ دستي، حكاكي، سراجي و معرق، رندبافي كه نقشي مهم در توليد صنايع دستي كشور ايفا مي‌‌كنند. كيفيت و جايگاه ويژه‌ اين توليدات در جهان بي‌مانند است.

برجسته‌ترين و اقتصادي‌ترين اين رشته‌ها عبارت هستند از:  قالي‌بافي، گبه‌بافي و گليم‌بافي. صنعتگران توليـــــد زيراندازها در حدود 180000 نفر و ديگر رشته‌ها در حدود 20000 نفر برآورد مي‌شوند. ارزش توليدات استان در سال 1380، در حدود 100 ميليون دلار است كه تا سه برابر اين ميزان در شرايط مناسب اقتصادي و صادرات، قابل افزايش خواهد بود.

گليم

در استان فارس بخش عمده‌ای از توليد گليم توسط زنان و دختران عشاير ساکن و کوچ‌رو قشقايی انجام می‌‌شود. برای بافت گليم معمولاً از نقشه استفاده نمی‌کنند. نقشه‌ها ذهنی هستند و معمولاً از طرح‌هايی استفاده می‌شود که از نسل‌های گذشته به حال انتقال يافته و تغييرات جزيی در همان چهارچوب آداب و رسوم موجود در منطقه است. البته در سالهای اخير با راه يافتن گليم‌بافی به مناطق شهری و روستايی استفاده از نقشه تا حدودی در گليم‌بافی رايج شده است. برای رنگرزی نخ‌های پشمی مورد مصرف در پود گليم از رنگهای گياهی يا رنگهای شيميايی استفاده می‌شود. مهمترين مراکز توليد گليم در استان فارس منطقه فيروزآباد، ممسنی و داراب است. گليم‌های قشقايی نه تنها در ايران که در سطح جهان نير به واسطه اصالت نقش‌ها و رنگ‌های زيبا و کيفيت ممتاز بافت مشهور و مورد تقاضا است. 

قالي

هنر و صنعت بافندگی فارس در وهله نخست، هنری عشايری و در وهله دوم هنری روستايی است که وابستگی به عشاير دارد. عشاير فارس بويژه قشقائيها و ايل خمسه بيش از ديگر عشاير به اين هنر اشتغال دارند و روستائيان که در مسير اين ايل‌ها زندگی می‌کنند نيز به کار توليد قالی و ساير دستبافت‌ها مبادرت می‌کنند. فرش‌بافان اين استان معمولاً دست بافت‌های خود را نه به عنوان يک کالای تجارتی بلکه برای خود توليد می‌کنند و چون دنباله‌رو نوسانات بازار فرش نيستند، طرح‌های آنها دارای رنگ آميزی و طراوت خاصی است. البته در سالهای اخير بافندگان عشايری به بافتن فرش برای فروش و به سليقه مصرف‌کنندگان روی آورده‌اند.

ليکن غالباً همان ذهنی بافی و رنگهای مرسوم پيشينيان خود را ادامه می‌دهند. اين «هنر- صنعت» به طور عمده به دست زنان انجام می‌شود. به طور کلی توليد دستبافته‌ها از مرحله ابتدايی تا آخرين مرحله به دست زنان صورت می‌گيرد. دار‌ قالی ايل قشقايی مانند ساير عشاير افقی است و بافنده برای بافتن بر روی زمين می‌نشيند. بيشتر دارهای روستايی نيز افقی و گاه عمودی است. علت استفاده عشاير از دار افقی به اين دليل است که با زندگی کوچ‌نشينی آنها هماهنگی داشته و حمل آن بر پشت چارپايان به سهولت انجام می‌گيرد. اکثر قاليچه‌های ايلات خمسه کار تيره عرب و باصری است. قاليچه‌های اين دو تيره سراسر از پشم تهيه می‌شود. روستائيان فارس نيز هر سال تعداد زيادی قاليچه می‌بافند. اين روستائيان که پيشينه ايلی و چوپانی دارند همانند عشاير از دارهای افقی استفاده می‌کنند ولی قاليچه‌های آنها از نظر جنس، مرغوبيت قاليچه‌های ايلات را ندارد.

منبت‌كاري

 

فرش‌های قشقايی معمولاً به طريق «ذهنی بافی» بافته می‌شود. اين نقشه‌های ذهنی نوعی باز آفرينی سنتی است که از نسل‌های پيشين به امروزيان رسيده است. بافندگان ايلی همان نقوش را تکرار می‌کنند بدون آنکه از نقشه استفاده کنند. از اين رو معمولاً هيچ دو فرشی کاملاً و عيناً شبيه يکديگر نيست. بافندگان تازه کار از سرمشق‌هايی کمک می‌گيرند که «حور» ناميده می‌شود. بافندگان قشقايی، اين سرمشق‌ها را که يک‌يک نقش‌مايه‌ها و نگاره‌های اصلی بر آن بافته شده است «دستور» می‌گويند. رنگ قالی‌های قشقايی کاملاً به سليقه و خواست بافنده ارتباط دارد.

قالی‌های فارس اکثراً نرم و تا اندازه‌ای ظريف و نازک هستند و وجه تمايز آنها با ساير فرش‌ها نيز همين صفات است. گره در قالی‌های فارس هم به صورت متقارن (ترکی) و هم به صورت نامتقارن (فارسی) استفاده می‌شود. بافت قالی در اکثر مناطق عشايری و روستايی استان فارس رواج دارد و افزون بر مناطقی که ايل قشقايی در آن اسکان دارند. قالی‌بافی در ديگر شهرها و روستاهای استان از جمله در آباده و شيراز و فسا نيز مرسوم و متداول است.

سفر، اقامت و سوغاتی‌ها

استان فارس یکی از جهانگرد ‌پذیرترین مناطق سرزمین ایران می‌باشد. به همین دلیل نیز این استان از نظر راه‌های ارتباطی، مخابرات و سیستم‌های درمانی، امکانات پذیرایی و دیگر تأسیسات و تجهیزات بسیار پیشرفته می‌باشد و مسافرت به کلیۀ شهرستان‌های آن بسیار آسان است. کلیۀ شهرهای استان دارای انواع هتل و امکانات اقامتی است و شهر شیراز از این حیث در موقعیت ممتازی قرار دارد. مردم استان فارس با فرهنگ جهانگردی آشنایی کامل دارند و میزبان خوبی برای ایرانگردان و جهانگردان می‌باشند. انواع صنایع دستی و سوغاتی‌های استان فارس عبارتند از: قالی، انواع پارچه، خاتم، منبت، انواع کارهای دستی نقره، مس و سفال، گیوه، انواع کارهای نمدی خراطی، چرمی، سنگی و حصیری.

 در شیراز آبليمو و عرقيجات تهیه می‌شود. شیراز هم‌چنین به خاطر یک نوشیدنی خاص به نام فالوده شهرت دارد. از دیگر سوغات مهم استان می‌توان به انواع شیرینی‌ها چون حلواي ارده، نان يوخه، لوز، مسقطي، حاجي بادام و نان كلوچه‌اي با كماچ فسا و همچنین گلاب و عرقيات میمند اشاره نمود.

 

 

 

   دانلود فایل : .دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد استان فارس.pdf           حجم فایل 1075 KB